Atención temperá
O servizo de atención temperá son un conxunto de intervencións dirixidas á poboación infantil de 0 a 6 anos, á súa familia e ao seu contorno, que ten por obxectivo dar resposta, o antes posible, ás necesidades transitorias ou permanentes que presentan os nenos e as nenas con trastornos no desenvolvemento ou en risco de padecelos.
Preguntas habituais
- 1. Que é a atención temperá?
-
Enténdese a atención temperá como un conxunto de intervencións dirixidas á poboación infantil de 0 a 6 anos, á súa familia e ao seu contorno, e que ten por obxectivo dar resposta o antes posible ás necesidades transitorias ou permanentes que presentan os nenos e as nenas con trastornos no desenvolvemento ou en risco de padecelos, para facilitar o desenvolvemento da súa autonomía persoal e a inclusión social.
- 2. Cal é a clave da atención temperá?
-
Podemos dicir que a clave está na palabra temperá; canto máis axiña se detecten as posibles dificultades, mellores resultados se poden obter da atención profesional. Así é que as familias deben estar ben informadas sobre o proceso evolutivo normalizado dos seus fillos e fillas, para poder detectar calquera dificultade coa maior prontitude.
- 3. Que ofrece a Rede galega de atención temperá?
-
Nos servizos de atención temperá ofrecerase unha intervención biopsicosocial que favoreza a adquisición ou a recuperación de funcións e de habilidades persoais e sociais para a mellora da autonomía, da convivencia social e familiar e da inclusión social.
- 4. Que son os trastornos do desenvolvemento?
-
Son situacións nas que, como consecuencia dunha alteración das estruturas ou funcións corporais, de restricións na participación social ou a causa de factores do contorno, se produce unha desviación ou atraso significativo no desenvolvemento das capacidades, adquisicións e recursos persoais típicos nos nenos e nenas.
- 5. Que se denomina risco de trastorno do desenvolvemento?
-
Enténdense por situacións de risco de padecer un trastorno no desenvolvemento
aquelas circunstancias de vulnerabilidade evolutiva que requiren intervención pola descompensación negativa entre factores de risco e protección. - 6. A quen se dirixe a atención temperá?
-
Aos nenos e nenas de 0 a 6 anos con trastornos no desenvolvemento ou en situacións de risco de padecelos, residentes na Comunidade Autónoma de Galicia, así como ás súas familias e ao seu contorno.
- 7. Quen desenvolve a atención temperá en Galicia?
-
A atención temperá en Galicia é unha competencia compartida pola Consellería de Política Social, a Consellería de Sanidade e a Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria que, cos seus equipos de intervención, forman a Rede galega de atención temperá. Esta rede dispón duns equipos interprofesionais que, dependendo do diagnóstico realizado, abordarán o caso desde unha ou outra especialidade do equipo.
- 8. Cal é o procedemento para recibir atención temperá?
-
A familia deberá acudir ao servizo de pediatría do centro de saúde que lle corresponda e informará o pediatra da sospeita de trastorno do desenvolvemento.
Será este profesional quen fará o diagnóstico previo, en función do cal derivará a familia á unidade de atención temperá máis axeitada para o caso. - 9. Quen pode informar dunha sospeita de trastorno do desenvolvemento nun neno?
-
Na maioría dos casos son as familias as que presentan a sospeita dun trastorno do desenvolvemento, pero nalgúns casos estas situacións detéctanse nas escolas infantís, nos servizos sociais comunitarios ou mesmo por outra instancia que trata o menor e a súa familia. No caso de que a sospeita se detecte fóra do ámbito familiar, debe informarse a familia e/ou as persoas responsables do neno ou nena para que acudan ao servizo de pediatría, que iniciará o procedemento que corresponda.
- 10. A onde debo dirixirme para obter máis información?
-
Podemos dirixirnos:
Ao servizo de pediatría que, ademais de informarnos, será quen faga a primeira valoración e derivará a familia á unidade de AT que lle corresponda.
Ao profesional de referencia dos servizos sociais comunitarios do concello de residencia, traballador social municipal, que nos informará do procedemento e dos recursos sociais sobre a situación que se lle formule.
Ao servizo de orientación do centro educativo no que estea matriculado o neno ou nena
Normativa
- DECRETO 149/2013, do 5 de setembro, polo que se define a carteira de servizos sociais para a promoción da autonomía persoal e a atención ás persoas en situación de dependencia e se determina o sistema de participación das persoas usuarias no financiamento do seu custo.
- DECRETO 183/2013, do 5 de decembro, polo que se crea a Rede galega de atención temperá.
- DECRETO 229/2011, do 7 de decembro, polo que se regula a atención á diversidade do alumnado dos centros docentes da Comunidade Autónoma de Galicia nos que se imparten as ensinanzas establecidas na Lei orgánica 2/2006, do 3 de maio, de educación.
- Resolución de 25 de xullo de 2013, da Secretaría de Estado de Servizos Sociais e Igualdade, pola que se publica o Acordo do Consello Territorial de Servizos Sociais e do Sistema para a Autonomía e Atención á Dependencia sobre criterios comúns, recomendacións e condicións mínimas dos plans de atención integral a menores de tres anos en situación de dependencia ou en risco de desenvolvela e avaliación anual correspondente ao exercicio 2012 dos resultados de aplicación da Lei 39/2006, de 14 de decembro, de Promoción da Autonomía Persoal e atención ás persoas en situación de dependencia.
VÍDEOS PARA PERSOAS CON DISCAPACIDADE AUDITIVA.
- Atención temperá
- Qué é a atención temperá?
- Clave da atención temperá
- Rede galega de atención temperá
- Trastornos de desenvolvemento
- Risco de trastorno de desenvolvemento
- A quén se dirixe a atención temperá?
- Quén desenvolve a atención temperá de Galicia?
- Informar de sospeita de trastorno de desenvolvemento
- Onde máis información?